Gå til hovedinnhold
Til hjemmesiden til Knowit

NYHET

TONO og Knowit skal modernisere forvaltningen av musikkrettigheter

TONO kobler verdens musikkskapere med virksomheter som Spotify, Netflix, NRK og Live Nation. Nå har organisasjonen valgt Knowit som teknologipartner i en omfattende satsing på fremtidsrettede løsninger for administrasjon av TONOs musikkrettigheter. Blant tjenestene som skal bli utviklet, er en nettbutikk for musikkrettigheter.

Kjerneteamet med deltakere fra TONO og Knowit: f.v. Stine Aas (TONO), Stine Strandvik (Knowit), Christian Onshus (TONO), Ørjan Sveen (Knowit), Tove Strauss (TONO), Jonas Lantto (TONO), Roar Skotte (Knowit), Edvard Toft (Knowit), Linda Sjursen (Knowit).

– TONO forenkler musikklisensiering for norske virksomheter og sikrer samtidig at verdens musikkskapere får betalt. Nå er vi midt i en digital transformasjon som skal styrke vår posisjon som en datadrevet organisasjon, samtidig som vi skal levere bedre brukeropplevelser til både musikkskapere og musikkbrukere. Vi valgte Knowit etter en grundig prosess med  flere leverandører. Vi ble imponerte over bredden i deres kompetanse, engasjementet deres og forståelsen for utfordringene vi skal løse, sier administrerende direktør i TONO, Karl Vestli.

Spennende prosjekt

Knowit er begeistret over å ha blitt valgt til å lede prosjektet:

– For oss er dette et veldig spennende prosjekt. TONO er en sentral aktør i norsk samfunnsliv og musikkbransjen, og er samtidig en offensiv og fremoverlent organisasjon. Prosjektet passer oss utrolig bra fordi det krever en interdisiplinær tilnærming. Vi får brukt spisskompetanse fra et bredt spekter av fagmiljøer i Knowit, sier Stine Strandvik, kundeansvarlig for TONO hos Knowit. 

Bedre og mer effektive tjenester

Knowit skal bistå med utviklingen av nye verktøy internt i TONO, samt videreutvikling av medlems- og kundeportalen Mitt TONO. Gjennom automatisering og bedre løsninger for administrasjon av TONOs musikkrettigheter, skal driften effektiviseres og styrkes. Stikkord er økt datakvalitet, hyppigere utbetalinger til musikkskapere, og muligheten for å kunne utvikle stadig nye tjenester for skapere og brukere av musikk.

På brukersiden, det vil si både musikkskapere og musikkbrukere, vil det komme nye og brukervennlige løsninger for selvbetjening, bedre brukergrensesnitt og økt innsyn i egne data.

– Vi håndterer enorme mengder data om rettighetshavere, musikkverk, strømming, konserter, radio og TV-spillinger, og vi forvalter store pengebeløp med en årlig omsetning på rundt en milliard kroner. Vår visjon er å skape verdi for skapere og brukere av musikk, og nå gjør vi et skikkelig løft for å sikre at vi kan gjøre dette også i fremtiden, sier Vestli.

Nøkkelpunkter oppsummert:

  • Enklere tilgang til TONOs tjenester gjennom økt selvbetjening og en nettbutikk for lisenskjøp.
  • Forbedret brukergrensesnitt for registrering av musikkverk og konserter.
  • Bedre datakvalitet gjennom automatisert oppdatering mot nasjonale og internasjonale registre
  • Mer presise og effektive utbetalinger til musikkskapere.
  • Økt transparens som vil gi kunder og medlemmer bedre innsikt i egne data.
  • Legge et teknologisk grunnlag for utvikling av nye tjenester

Avtalen mellom TONO og Knowit ble signert 15. januar. De første leveransene vil være klare i løpet av 2025. TONO planlegger å involvere både kunder og medlemmer i utviklingen for å sikre at de nye løsningene møter brukernes behov.

Om TONO

TONO er den norske kollektive forvaltningsorganisasjonen for låtskrivere, komponister, sangtekstforfattere og musikkforlag, og er eid og styrt av disse. TONO har 43 000 medlemmer og representerer i tillegg millioner av musikkskapere fra resten av verden. TONO forenkler musikklisensiering og har som visjon å skape verdi for alle som skaper og bruker musikk. Blant TONOs kunder er kringkastere, musikk- og filmstrømmetjenester, konsertarrangører, hoteller, cafeer, restauranter, kinoer m.m. Les mer på www.tono.no.

Mona Hvattum

Salgsansvarlig

Knowit Norge