NYHET
Nye Red Dots til Knowit Experience
Nylig ble det klart at Knowit Experience og Storebrand mottar to priser i den svært anerkjente designkonkurransen, Red Dot Awards.
Bak til venstre: Mads Øvergaard (Senior Designer, Knowit) og Silje Blænes (Senior UX Designer, Knowit). Fremme til venstre: Line Mevassvik (kundeansvarlig/rådgiver, Knowit), Marc Ligeti (Lead Designer, Knowit) og Roar Skotte (prosjektleder, Knowit).
Storebrands nye identitet mottar pris for både rebranding og font design under den offisielle prisutdelingen Berlin 1. november. Dette er Knowits femte og sjette Red Dot på få år, med tidligere utmerkelser for Oslo kommune, Krone øl, DOGA og Glamox. Ifølge byrået er det like stas hver gang. Ikke minst da de i år får utmerkelsen etter samarbeid med en av landets sterkeste merkevarer.
– Vi er utrolig stolte over igjen å kunne bevise at vårt merkevaremiljø år etter år holder høyt internasjonalt nivå. Dette gir oss også muligheter til å få jobbe med de aller mest spennende aktørene i landet. Den nye visuelle identiteten skal gi Storebrand mer personlighet og nytt liv, og bygge videre på/modernisere et kjent og kjært uttrykk som mange har et forhold til, uttaler Marc Ligeti, lead designer i Knowit Experience.
Sammen med det København-baserte fontbyrået Playtype ble det utviklet en ny typografi som et bærende element i Storebrands nye identitet. Eierskapet til rødt som profilfarge er forsterket gjennom en utvidet rød palett med nye vitale støttefarger, og et dynamisk og skalerbart designelement basert på symbolet «lenken» i Storebrands logo er tilført verktøykassen.
– To Red Dot Awards er virkelig en anerkjennelse for alle som har bidratt i prosjektet. Vi er utrolig stolte av at vi sammen med Knowit har lykkes med å utvikle en visuell identitet som blir lagt merke til og skiller seg ut i markedet. Vårt mål er at vår nye visuelle identitet skal være med å styrke Storebrands merkevare og tydeliggjøre vår identitet med ny energi inn i fremtiden, forteller Charlotte Hillestad, leder for merkevare i Storebrand.
Red Dot Design Award er en av verdens største og mest anerkjente designkonkurranser, kanskje det nærmeste man kommer et «verdensmesterskap i design» for produkter, merkevarer og konsepter. Konkurransen mottar mer enn 20 000 innsendelser fra 60 ulike land hvert år, innen “Product Design, Brands & Communication Design, og Design Concept”
Mona Hvattum
Salgsansvarlig
Knowit Norge