CASE
CIRCLE K
Forenkler hverdagen for skandinaviske elbil-eiere
Circle K er verdens ledende global drivstoff- og nærbutikkjede. Selskapet har de senere årene intensivert sin innsats innenfor emobility, med sterk vekt på å utvide nettverket av elektriske kjøretøyladestasjoner. Med Norge og Norden som laboratorium ruller Circle K nå ut en helt ny plattform og nye tjenester som vil forenkle lading både hjemme og langs veien.
UTFORDRING
Hvordan forbli relevante i en (el)-revolusjon
Med et økende salg av elbiler over hele verden vil stadig flere bilister bli avhengige av å kunne lade bilen sin raskt og enkelt på veien i årene som kommer. Med en raskt voksende etterspørsel har det blitt en utfordring for Circle K å raskt nok kunne rulle ut tjenester til kundene, samtidig som forretningsområdet var under oppskalering.
For å effektivisere lanseringer og utrullingen av nye tjenester og ny plattform ble Knowit valgt som samarbeidspartner for å etablere og drive Circle K sitt Go-To-Market-program.
LØSNING
Programledelse for å sikre kraften i satsningen på tvers av geografi og partnere
Vårt oppdrag ble å etablere en program-funksjon for å koordinere samarbeidet mellom Emobilitys produktutvikling og drift av tjenesteplattformen, og de lokale operasjonene i Norge og Danmark. Dette omfattet planlegging og gjennomføring av lansering av den nye plattformen og appen i Danmark, samt å legge til rette for en sømløs overgang til ny app og tjeneste for alle eksisterende lade-kunder i Norge. Dette inkluderte opplæring, programledelse og prosjektledelse av utrullingsprosjektene i Danmark og Norge, forbedringer av kundereisen relatert til lading og betaling, samt koordinering og bistand til alle involverte Group og Business Unit funksjoner slik som Sales & Marketing, Customer Support, Operations og Finans.
RESULTAT
Organisert for smidig arbeidsmetode på tvers
Sammen med nøkkelressurser fra de ulike funksjonene i Circle K etablerte og jobbet vi etter en program- og styringsstruktur tilpasset en ny smidig arbeidsmetode i Circle K.
Knowit har vært svært viktig for å realisere våre planer og ambisjoner om å forbedre brukeropplevelsen for elbil-kunder i hele Norden. Deres kompetanse og kapasitet har gjort oss i stand til å raskt og effektivt skalere organisasjonen vår kortsiktig for å møte de umiddelbare behovene i markedet, samtidig som vi sammen kunne sette søkelys på å bygge fremtidsrettede prosesser for en effektiv skalering av vårt tilbud til el-bilister globalt. Vi er svært fornøyde med hvordan prosjektene har blitt gjennomført, og ikke minst hvordan samarbeidet har fungert mellom Knowit-teamet og våre egne ressurser i Circle K.
Håkon Stiksrud, Global Head of eMobility
Circle K
Vil du vite hvordan vi kan hjelpe deg?
Ta kontakt så hører du fra oss!
Maria Nikitina
Salgsansvarlig
Knowit Norge