CASE
TOYOTA
E-handel for brukte trucker
Toyota har sammen med Knowit utviklet en ny moderne responsiv e-handel for brukte trucker. Formålet med prosjektet var å få en enhetlig europeisk kanal for presentasjon og nettsalg av brukte trucker direkte til kunden. Toyota fokuserer mye på kundeopplevelsen, og å kjøpe en ny eller brukt gaffeltruck, eller kanskje leie, har aldri vært enklere enn nå.
UTFORDRING
Helhetlig e-handel for Toyota
Målet var å skape en enhetlig e-handel for Toyota Material Handlings direktesalg av nye og brukte trucker og tjenester for å tilby en salgskanal til kunder, men også å «krysselge» mellom trucker, tjenester og leieløsninger. Toyota ville også øke muligheten til å arbeide med redaksjonelt innhold for å støtte salget av brukte trucker og skape e-handelsfunksjoner som «sammenligner trucker», lagerovervåking, automatisk salgsstyring samt anbefalinger og funksjonalitet for kampanjer.
Løsningen som er bygd på EPiServers plattform, inneholder også et produktinformasjonssystem fra inRiver og søke- og relevansmotor fra Apptus.
Toyota søkte en langsiktig leverandør, og det var viktig for dem at prosjektet ble gjennomført ifølge TPS-modellen.
RESULTAT
Netthandel på 16 ulike språk
Prosjektets mål var også å levere en helt fungerende e-handelsløsning for brukte trucker med integrasjoner til forretningssystemet M3, PIM-system, samt sentralt system for brukte trucker. Det var en stor utfordring å harmonisere og designe for 16 forskjellige språk og lokale forutsetninger.
Vi startet oppdraget med en forstudie der vi gjennomførte en granskning på det utviklede konseptet, og laget design for en rekke utvalgte komponenter. Innen rammen av forstudien gjennomførte vi også en gjennomlysning av nødvendige integrasjoner, utarbeidet forslag til arkitektur, rammeverk og gjennomføringsprosess.
Deretter overtok selve gjennomføringsprosjektet der vi arbeidet intenst i 3-ukesetapper. Noen tidlige aktiviteter i prosjektet var å sikre datakvaliteten når det gjaldt informasjonen om de brukte gaffeltruckene, og det ble igangsatt visse opprydningstiltak som virksomheten ble engasjert i. En av utfordringene har vært å få til et kraftig produktsøk med håndtering av multifilter.
Under implementeringsfasen utviklet vi den tekniske løsningen, og konseptets grafiske prototype ble realisert med grensesnitt.
LØSNING
Helhetsopplevelse for både ny og brukte trucker
Hovedformålet med løsningen er økt salg, samt harmonisering av salget av brukte trucker med nettsalget av nye gaffeltrucker. Kundene skal få en helhetsopplevelse uansett om de er interessert i en ny eller brukt truck. Toyota har fått mye positiv respons fra sine besøkende og har nå en moderne plattform som gir en trygghet til å ta neste skritt i digitaliseringsreisen.
Salgsvolumene på nett har økt jevnt og trutt siden lanseringen, og Toyota tar nå neste skritt for ytterligere å finjustere funksjonaliteten for å møte kundene på nett.
Vil du vite hvordan vi kan hjelpe deg?
Ta kontakt så hører du fra oss!
Mona Hvattum
Salgsansvarlig
Knowit Norge