Gå til hovedinnhold
Til hjemmesiden til Knowit

CASE

AVINOR

Sommerens mørkeste kampanje

MARKEDSFØRING & MERKEVARE

Sommeren er flyplassenes viktigste salgsperiode. Kampanjen «Don’t leave Norway” skulle bryte med forventninger og få utenlandske turister til å åpne øynene for utvalget av norske merkevarer på flyplassen.

De siste to årene har 80 % av trafikkøkningen på flyplassen kommet fra utenlandske turister. Målet var derfor skape oppmerksomhet rundt norske merkevarer 
– og inspirere de reisende til å handle i butikkene – før de setter seg ved gaten.

Norge blir i mange sammenhenger fremstilt utelukkende med bilder av vakker natur, dype fjorder, høye fjell og midnattssol, men landet har jo så mye mer å by på. I vårt arbeid med å fremme norske merkevarer har vi vært opptatt av å finne nye interessante tilnærminger.


Silke Salbert

CMO i Avinor


IDÉ

Norge som en eksotisk destinasjon

Ved å kombinere norske merkevarer med Norwegian Black Metal, landets største kulturelle eksportvarer, ville vi presentere den lyse sommerkolleksjonen i en overraskende og mørkere ramme. 

Norge fremstår som en eksotisk destinasjon for mange tilreisende. Vi er kontrastenes land, og da oppstår spennende uttrykk og møter mellom mennesker, kultur og merkevarer. Det var denne spenningen og energien vi ønsket å benytte for å løfte frem norsk mote og design.

Uttak fra kampanjen "Don't leave Norway behind"

LØSNING

"Don't leave Norway behind"

Under paraplyen "Don't leave Norway behind" møtte vi de reisende både før og etter innsjekk. Det konseptuelle uttrykket preget alt fra printannonser og digitale skjermer til showroom, live-eventer og in-store elementer. Alt for å minne de reisende på å ta med seg merkevarer fra et land som ikke ligner noe annet.

Uttak fra kampanjen "Don't leave Norway behind"

PROSESS

Nye konsepter gir nye resultater

I Knowit er vi veldig galde for å kunne jobbe med Avinor. En kunde som virkelig utfordrer oss på mange felt. Gjør vi det samme som før, kan vi heller ikke forvente helt nye resultater. Målet er hele tiden å finne nye muligheter og utvikle flyplassene til spennende shoppingdestinasjoner. Sammen jobber vi derfor tett for å utvikle det kommersielle tilbudet. Avinor likte godt ideen om å benytte dette særegne norske kulturfenomenet, og siden har vi jobbet mye med å finne riktig tone og balanse i budskapet. 


RESULTAT

Svært gode resultater

Gjennom kampanjeperioden sommeren 2024 nådde vi 4,2 millioner reisende på flyplassen, noe som resulterte i en økning på 5 % nye kunder og en økt kundespending på 2%. Altså en vesentlig økning i Avinors inntekter på flyplassen. Ikke minst førte det til 300 % avkastning på Avinors markedsinvesteringer. Derfor kan vi nok fastslå at «Don’t leave Norway behind» har skapt svært gode resultater ved å utfordre markedskonvensjoner– og bryte med forventningene til hvordan vi skal vise frem landet og våre merkevarer. 

Mona Hvattum

Salgsansvarlig

Knowit Norge