Gå til hovedinnhold
Til hjemmesiden til Knowit

CASE

MILLS AS

Sikring av Vekst og langsiktig Verdiøkning

STRATEGI, INNOVASJON & RÅDGIVNING

Mills ønsket å utvikle fremtidsorienterte vekstplattformer som skulle sikre fokus, riktig investeringsvalg i teknologi på fabrikken, økt innovasjonsevne og økt samhandling på tvers av organisasjonen.

UTFORDRING

Vekst og økt lønnsomhet​

Mills AS er et unikt norsk, familieeid mat- og merkevarehus med mer enn 135 års historie bak seg, og med kjente og kjære merkevarer som Delikat, Mills, Vita hjertego’, Soft Flora, Olivero og Melange. Mills’ hovedoppgave er å gjøre det enklere for dagens og fremtidens generasjoner å samles rundt sunn og god mat. ​​

Som mange andre næringsmiddelaktører har Mills de siste årene hatt behov for å sette fokus på økt vekst og lønnsomhet etter år med utflating av vekstkurven. Utfordringen er ikke liten, gitt et mettet marked i de fleste av kategoriene Mills opererer i, og når hovedutfordreren til Mills er butikkenes egne merkevarer. ​
Får å vinne og skape vekst måtte Mills finne veier for å fortsette å være relevant i forbrukernes liv, der endringer i mat og spisevaner er i raskt endring. ​

Knowit ble engasjert for å avdekke mulighetsområder for vekst og sikre at organisasjonen er rigget med riktige investeringer for fremtiden. ​


LØSNING

En inspirerende vekstplattform tar form

Knowit har unike verktøy for å avdekke vekst- og mulighetsområder som sikrer at selskaper kan forløse sitt fulle potensial og løfte frem relevante kapabiliteter for fremtiden som treffer på de verdier og behov som øker hos forbrukere.

Hos Mills fikk markedsinnsikt og fremtidsscenarier knyttet til blant annet tema som optimalisering av liv og helse, økt bekvemmelighet, og fokus på hvordan valgene i matveien påvirker kloden og mennesker, frem en rekke mulighetsområder som ble knyttet sammen med dagens kontekst før egen konkurransekraft ble utfordret.

For å avdekke inspirerende og robuste vekstplattformer satte Mills også egen konkurransekraft under lupen; hvilken kjent konkurransekraft vil være relevant også i fremtiden? Har Mills relevant konkurransekraft som ikke tidligere har vært tydeliggjort? Og hvilken relevant og attraktiv konkurransekraft kunne Mills troverdig tilegne seg, men som man foreløpig ikke var på plass?

Kombinasjonen av mulige fremtidsscenarier og endrede forbrukerbehov, analyser som så forbi etablerte produktkategorier, og forståelsen for egen konkurransekraft, resulterte i en krystallisering av tydelige mulighetsområder for vekst.


RESULTAT

Konkurransekraft som skaper vekst

Et av vekstområdene som tok form var grønnere måltider. Hos Mills er 86% av alle råvarene plantebasert, noe som tidligere ikke har vært løftet frem. Med dette plantebaserte utgangspunktet, kunne Mills sammen med satsingen de har på bærekraft, bane vei både på strategisk og operativt nivå.

Mills har med sitt tydelige utgangspunkt og narrativ i plantebaserte produkter, tatt en mer autentisk og meningsfylt posisjon, og gjort viktige teknologiske investeringer som vil ha effekt både på kort og lengre sikt ift. bygging av en moderne og samhandlende organisasjon, gjennom portefølje- og merkevarestrategi og i innovasjon og produktutvikling.  

For å sikre fremtidig vekst og økt samhandling på tvers av merkevarene våre, ønsket vi en partner som kunne se hele det strategiske bildet, og som bisto oss i å ta høyde for ulike fremtidige utviklingsbaner. Knowit er en kvalitetsorientert partner, som også er fleksibel og morsom å jobbe med.


Lars Marius Lauten, Merkevaredirektør

Mills AS

Vil du vite hvordan vi kan hjelpe deg?

Ta kontakt så hører du fra oss!

Maria Nikitina

Salgsansvarlig

Knowit Norge