Gå til hovedinnhold
Til hjemmesiden til Knowit

CASE

AHO

En rekrutteringskampanje for større mangfold

MARKEDSFØRING & MERKEVARE

AHOs rekrutteringskampanje «Ingen ser verden slik du gjør» viser hvordan søkere med ulike bakgrunner og perspektiver kan forme fremtiden på ulike måter. Kampanjen ble en suksess og resulterte i en kraftig økning søkere fra hele landet.

Mangfold styrker kvalitet

Arkitektur- og designhøyskolen i Oslo (AHO) er et av landets mest populære studiesteder, særlig blant unge fra Oslo vest. Med krav om et høyt karaktersnitt og to runder med opptaksprøver, regnes AHO som en vanskelig skole å komme inn på. 

Skolen har som mål å utdanne studenter som skal forme løsninger for alle i samfunnet. For å nå dette målet må skolen reflektere mangfoldet i samfunnet med en bred geografisk og sosiokulturell representasjon blant studentene. 


Et større mangfold

Målet var derfor å utvikle en løsning som reflekterte mangfoldet AHO ønsket å tiltrekke, samtidig som den formidlet at skolen verdsetter unike perspektiver fra studenter med ulike bakgrunner.  

Kampanjen “Ingen ser verden slik du gjør” oppmuntrer unge fra hele landet til å søke om studieplass, og i løpet tre kampanjeperioder økte antall søkere fra Oslo øst med 59 % og antall søkere utenfor Oslo med imponerende 130 %. 

Uttak fra AHO rekrutteringskampanje på en utendørs reklameskjerm
Uttak fra AHO rekrutteringskampanje på en plakat
Uttak fra AHO rekrutteringskampanje på en plakat

Innsikt som grunnlag

For å sikre at kampanjen traff riktig målgruppe, gjennomførte vi grundige forundersøkelser. Vi intervjuet studenter og ansatte ved AHO, i tillegg til videregående elever fra hele landet, inkludert Oslo øst og elever med minoritetsbakgrunn. Innsikten fra intervjuene dannet grunnlaget for kampanjekonseptet.  

Ved å teste konseptet blant målgruppen, kunne vi gjøre nødvendige justeringer før kampanjen ble lansert.  Dette inkluderte hvordan AHO kommuniserte gjennom sine nettsider, sosiale medier, skolebesøk og kampanjer 

Uttak fra AHO rekrutteringskampanje på deres egen nettside

Et konsept som åpnet døren for søkere fra hele landet

Løsningen baserte seg på tydelig kommunikasjon med tagline «Ingen ser verden slik du gjør», rettet mot ungdommer fra distriktene og Oslo øst. Kampanjen ble spisset mot målgruppene ved hjelp av geografisk målrettede annonser på TikTok, sosiale medier og reklameflater på T-banestasjoner i Oslo øst. 

AHOs nettside er skolens viktigste rekrutteringskanal og ofte søkeres første møte med skolen. Tidligere var fokuset på nettsidene å vise frem ferdige prosjekter fra avgangsstudier, men undersøkelser vi gjorde viste at mange opplevde dette som avskrekkende. Innholdet ble derfor tilpasset et mer søkerorientert bilde av skolen ved å fremheve prosesser og undervisningsaktivitet i stedet for ferdige prosjekter.  

Vi utviklet også en løsning for en ny og digital versjon av «åpen dag» som tidligere kun ble avholdt fysisk. Ved å gjøre det mulig å være med på åpen dag digitalt, ble det enklere å tiltrekke seg mulige søkere fra hele landet. 


Mona Hvattum

Salgsansvarlig

Knowit Norge