Gå til hovedinnhold
Til hjemmesiden til Knowit

CASE

DIPLOM-ISBILEN

Takk og is for ny app!

DESIGN & BRUKEROPPLEVELSE

Diplom-Isbilen leverer iskrem over hele landet, men appen deres ga en vond bismak. Knowit stilte opp med is i magen, og sammen bygget vi helt ny systemarkitektur og to flunkende nye isbil-apper!

Et system frosset fast i fortiden

Helt siden 1930 har Diplom-Is produsert og solgt iskrem med fokus på friske råvarer og helnorsk kvalitet. I 2017 rullet Diplom-Isbilen ut på norske veier for første gang, og i dag har de vokst til en flåte på over 70 biler, 1000 kjøreruter og, ikke minst, en egen isbil-app.

Dessverre var mange kunder misfornøyde med isbil-appen, og opplevde at isbilen kunne være uforutsigbar. At appen ikke spilte på lag var ikke bare utfordrende for kundene, men også for selgerne i Diplom-Isbilen. Kjølig kundeomtale ga appen en rangering på 1,6 stjerner i AppStore, og det var tydelig at appen hadde sine begrensinger og trengte en oppussing. 

Ønsker og utfordringer

Diplom-Isbilen ønsket seg en revitalisert og fleksibel app som var oversiktlig, styrket merkevaren, lot kunder se vareutvalget og lot dem påvirke ruter direkte i appen. Ikke minst var det ønskelig at brukerne skulle kunne spore isbilens ruter i sanntid.

Et nytt publiseringssystem måtte på plass, så vel som et kundelojalitetsprogram og nytt rutesystem for selgerne. Den nye systemarkitekturen måtte dessuten sørge for god flyt mellom de ulike systemene.


En tverrfaglig og brukerorientert prosess

Vi satte sammen et tverrfaglig team med utviklere, designere, løsningsarkitekt og Scrum-master. Teamet hadde i tillegg hyppig dialog med Diplom-Isbilen gjennom hele prosessen. Scrum-metoden lot oss jobbe iterativt og effektivt, slik at vi enkelt kunne løse nye utfordringer fortløpende.

Hyppig brukerinvolvering sto sentralt gjennom hele prosjektet. Ved hjelp av kontinuerlige brukertester fra wireframe-nivå til nesten ferdig design, avdekket vi behov og mulige smertepunkter for isbilens kunder så vel som selgere. Universell utforming var også et viktig aspekt som ble fulgt opp underveis. Slik fikk vi et stødig beslutningsgrunnlag som sørget for at vi kunne designe og bygge en løsning som falt i smak hos både is-selgere og is-spisere.


Løsningen

Vi utviklet ikke bare én, men to apper – en for isbilens kunder og en for isbilens selgere. I tillegg etablerte vi en helt ny systemarkitektur og introduserte et digitalt designsystem med et fornyet visuelt uttrykk. Resultatet er et nytt, brukervennlig system som er rustet for både nåtidens og fremtidens utfordringer.

Appene for Diplom-Isbilen er bygget med Flutter. Dette fleksible rammeverket fra Google gjør det enkelt å utvikle og vedlikeholde apper på tvers av mobil og web – fra én felles kodebase. Resultatet er en sømløs opplevelse for brukerne, uansett plattform.

To apper i skjønn forening

Den nye kundeappen har gitt Diplom-Isbilen en sentral kommunikasjons- og salgskanal ut mot kundebasen. Appen tilbyr avanserte funksjoner og kan spore isbilen i sanntid via direkte kommunikasjon med selgerappen. Den nye kundeklubben ble løftet frem med engasjerende kampanjer og lojalitetsfordeler. I tillegg gir appen kundene oversikt over hele sortimentet og lar dem bestille besøk av isbilen rett hjem. 

Selgerappen, på sin side, er utviklet til et komplett, eget, verktøy som bistår selgerne med å planlegge og optimalisere sin arbeidshverdag

Stødig systemarkitektur

Crystallize ble implementert som nytt Content Management System (CMS) og Product Information System (PIM) for å gi Diplom-Isbilen optimal styring av innhold og produkter både i app og på nett. Vi implementerte også et nytt kundelojalitetsprogram og bisto med å integrere kassasystemet med PIM og ERP. Slik ble lappeteppet historie, erstattet av en ny, komplett og pålitelig systemarkitektur.

Et Diplom-verdig designsystem

Det nye designsystemet er skreddersydd for et digitalt univers. Vi utvidet og tilpasset fargepaletter, ikoner og typografi, og krydret tjenestene med nye illustrasjoner og visuelle elementer. De fleksible komponentene tilrettelegger for et dynamisk design som gjør det lett å videreutvikle nye og eksisterende tjenester. Resultatet er et lekent, anvendelig, sammenhengende og appetittelig uttrykk som løfter den kjente Diplom-Is-merkevaren opp og frem. 


Smakfulle resultater

Prosjektet har heldigvis gitt smakfulle resultater! Den nye kundeappen har blitt lastet ned hele 76.000 ganger, og kundetilfredsheten har nådd 4,5 stjerner i AppStore. Diplom-Isbilens kundeklubb har vokst til 45.000 medlemmer, og kundeforholdet er sterkere enn noen gang. Samtidig gir selgerne sin egen app 4/5 stjerner. Arbeidshverdagen er mer effektiv, og bilene bruker mindre drivstoff.  

Prosjektet vant gull i Gulltaggen 2024 for Beste digitale tjeneste, og vi er stolte av å ha bidratt til en bærekraftig løsning som smelter hjerter og bygger relasjoner!


Vil du vite hvordan vi kan hjelpe deg?

Ta kontakt så hører du fra oss!

Mona Hvattum

Salgsansvarlig

Knowit Norge