CASE
BRILLELAND
Vennlig, enkel og profesjonell nettbutikk
Målet med nettbutikken til Brilleland er at den skal framstå på samme måte som kjedens fysiske butikker: Vennlig, profesjonell, enkel og effektiv. Samtidig utgjør løsningen et viktig ledd i en større digital vekststrategi.
UTFORDRING
Behov for fullverdig e-handelsløsning
Brilleland har vært en ledende norsk optikerkjede i over 30 år. Med butikker over hele landet var de modne for å etablere en fullverdig e-handelsløsning. Med denne på plass har kjeden en mulighet til å bli enda viktigere for sine kunder og slik bidra til vekst og lønnsomhet.
LØSNING
Inngår i større satsing
Brilleland er ledende i Norge på linseabonnement. Dette er en viktig inntektskilde for kjeden, men samtidig et område med sterk konkurranse. Den nye netthandelsløsningen inngår i en større satsing der Brilleland søker å komme tettere på og bli enda viktigere for sine kunder. Fokuset i videre utvikling av løsningen er å gi kundene tilgang til relevant informasjon om tidligere kjøp for enklere gjenkjøp og økt lojalitet. Dette vil også gjøre det mulig å skreddersy tilbud og tjenester til hver enkelt kunde. Personvern er ivaretatt ved at Knowit har utviklet en egen håndtering av samtykker for Brilleland, i tråd med GDPR. Den er fleksibel å bruke for redaktører, og gjør det enkelt for Brillelands netthandelskunder å administrere sine egne opplysninger på «min side».
Etableringen av en digital produktbase (PIM system) er en sentral brikke i Brillelands satsning. Her finnes all produktinformasjon, bilder og innhold samlet, noe som gjør det mulig å gi kundene god produktinformasjon i butikk, på nett og i øvrig kommunikasjon. Gjennom å sikre kundeinnsikten og produktinformasjonen digitalt kan Brilleland gi bedre kundeopplevelser til sine kunder og utvikle nye digitale tjenester.
Komplett leveranse
I utviklingen av Brillelands nettbutikk bistår Knowit som en komplett og tverrfaglig leverandør. Vi har ansvaret for prosjektledelse, analyse, konsept, informasjonsarkitektur, interaksjonsdesign, brukertest, grafisk design, systemarkitektur, systemutvikling – samt support og beredskap. Utviklingen skjer i tett samarbeid med Brillelands egne ansatte.
Fakta om løsningen
Brillelands løsning er basert på Episerver CMS, Episerver Commerce, Episerver Find og inRiver PIM (Product Information Management). Nettbutikken er integrert med Klarna, en godt kjent betalingsløsning i det norske markedet. Den er fullintegrert med Brillelands ERP-system Navision. Løsningen er også integrert med tjenesten Seebrite som gir innsikt og operasjonell støtte til alle, fra butikkmedarbeidere til toppledelsen.
Vil du vite hvordan vi kan hjelpe deg?
Ta kontakt så hører du fra oss!
Mona Hvattum
Salgsansvarlig
Knowit Norge