CASE
BRAGE FINANS
Enklere og raskere finansiering av drømmebilen
Kan søknadsprosessen for billån være like enkel som å finne drømmebilen? Sammen med Brage Finans har vi utviklet en løsning som gjør det enklere å søke – og raskere og få svar.

UTFORDRING
Bort med unødvendig papirarbeid og ventetid
I 2024 innså låneselskapet Brage Finans at noe måtte gjøres. Søknadsprosessen for billån var tungvinn, tidkrevende og frustrerende både for kunder og ansatte. De så behovet for en løsning som gjorde det enklere å søke – og raskere å få svar.
Det ble utviklet en ny låneprosess, og målet var å gjøre søknadsprosessen like enkel som å finne drømmebilen. Med automatisert innhenting av opplysninger som inntekt, arbeidsforhold og skatt, slapp brukerne unødvendig papirarbeid og saksbehandlingen gikk langt kjappere.
For Brage Finans betyr det en mer effektiv arbeidsflyt, raskere beslutninger og en styrket digital identitet. For kundene betyr dette en søknadsprosess som er tydelig og enkel, med kun relevante steg og færre spørsmål. De får raskere svar, og flere opplever å få automatisk godkjenning uten unødvendig ventetid.
I tillegg gir det nye designet en moderne, oversiktlig og tillitvekkende opplevelse, som gjør hele prosessen smidigere og mer brukervennlig.


LØSNING
«Mye mer oversiktlig enn sist jeg søkte»
Vi har vektlagt å skape en engasjerende og brukervennlig opplevelse basert på kvalitativ innsikt innenfor Triple Diamond-modellens tre faser.
I forståelsesfasen gjennomførte vi en kvalitativ konkurrentanalyse der vi så at låneflyten trengte varme og menneskelighet. Vi reviderte informasjonshierarkiet og implementerte ny layout med mer luft, større overskrifter, tematiske kapitler og merkevarens farger justert for kontrast og tilgjengelighet.
I innovasjonsfasen koblet vi emosjonell design med automatisk informasjonsinnhenting for å skape en sømløs teknisk løsning. Vi laget minimalistiske og animerte illustrasjoner av Brage-familien til låneflyten som gir prosessen varme og menneskelighet, og skiller låneflyten fra konkurrentenes nøytrale uttrykk.
Etter lansering brukertestet vi effekten. En bruker sier: «Mye mer oversiktlig enn sist jeg søkte. Føler det er brukt vanlig dagligdags språk som alle skjønner». En annen sier: «Det føltes profesjonelt at du hentet ut data for akkurat den bilen.»




RESULTATER
Antall søknader økte med nesten 50 prosent
Løsningen er en brukervennlig, moderne og automatisert søknadsflyt som forenkler billånssøknader og effektiviserer saksbehandlingen hos Brage Finans. Gjennom innsiktsarbeid og brukertesting fant vi at en kapittelbasert flyt med minimal kognitiv belastning økte andelen søknader. Derfor er søknadsprosessen delt inn i tematiske steg, kun relevante spørsmål stilles og informasjon hentes automatisk.
For å skape en mer engasjerende og tillitvekkende prosess har vi brukt minimalistiske, animerte illustrasjoner av Brage-familien. Dette skiller låneflyten fra konkurrentenes nøytrale uttrykk og tilfører en emosjonell dimensjon som gjør prosessen varmere og mer menneskelig.
Resultatet var flere søknader, kortere behandlingstid og en mer effektiv arbeidsflyt. De første tre månedene etter lansering medio september økte antall søknader med nesten 50 prosent, manuell behandlingstid ble kraftig redusert og rådgiverne opplever gode tidsbesparelser. Løsningen kombinerer funksjonalitet, estetikk og effektivitet – til fordel for både kundene og Brage Finans.
Vi er stolte av den nye søknadsflyten vår, som gir en mer brukervennlig og sømløs kundereise i tråd med merkevaren. Knowit har vært en verdifull samarbeidspartner, som med sin kompetanse har sikret en løsning der brukervennlighet og merkevareopplevelse går hånd i hånd.
Rebecca Halvorsen
Leder for marked PM i Brage Finans
Vil du vite hvordan vi kan hjelpe deg?
Ta kontakt så hører du fra oss!

Idun Storm
Salgsansvarlig
Knowit Norge