CASE
BERGEN PRIDE
Digitalt design bygget på inkludering og mangfold – og lavkode
Med nye nettsider og oppfrisket identitet er Bergen Pride en tydeligere avsender av et viktig budskap. Samtidig er det visuelle uttrykket lekent og fargerikt. – Fordi Bergen Pride også er en fest, og ikke bare en protest.
UTFORDRING
Tydelig avsender, spisset budskap og økt tilgjengelighet
Bergen Pride ville oppfriske identiteten slik at den samsvarer bedre med verdiene til Pride, samtidig som de skulle skille seg ut fra de andre organisasjonene under Pride-paraplyen. De ønsket også rådgivning og uttak til kommunikasjon, markedsføring og distribusjon av sitt budskap. I tillegg trengte nettsiden et løft – og den måtte bli tilgjengelig for flest mulig.
LØSNING
Friskere identitet, lavkode og «stickers»
Bergen Pride og Knowit begynte å samarbeide i 2022, og siden den gang har vi laget nettside, oppfrisket identiteten, produsert digitale og fysiske klistremerker, holdt sosiale medier-kurs for markedsgruppen og hatt flere panelsamtaler. Vi har også invitert kundene våre til frokostmøtet «Merkevarens plass i samfunnsdebatten: Pride og pinkwashing».
RESULTAT
En merkevare for alle i hele verden
Et kjent merkevareprinsipp er man ikke bør, eller kan, være noe for alle. Da vi skulle blåse liv i identiteten til en organisasjon med verdiene åpenhet, inkludering og mangfold, gikk vi likevel løs på oppgaven om å favne absolutt alle i hele verden. Samtidig ville vi skape en særegenhet som skiller seg fra søsterorganisasjonene under Pride-paraplyen.
- De fleste Pride-identiteter har mye lekenhet og sterke farger, men skiller seg likevel fra hverandre ved bruk av ulike grafiske elementer. Den oppfriskete identiteten til Bergen Pride har dessuten gjennomgått en renessanse i forenkling, forteller Aleksander Tonheim, senior UX-designer i Knowit.
Klistremerkene har blitt en del av særegenheten til Bergen Pride. Vi har laget mange ulike varianter hvert år, både digitalt gjennom Giphy og fysisk. De digitale klistremerkene har 2 millioner visninger på Instagram og Snapchat, og dette er et høyt tall som indikerer god relevans og popularitet.
Nettsiden eksisterer kun på engelsk, som gjør innholdet tilgjengelig for flest. Dessuten har vi lagt stor vekt på universell utforming og kontraster på høyt nivå.
Vi brukte lavkode-verktøyet Vev, som gir designfrihet og fleksibilitet til å leke med grafiske elementer. Samtidig gir verktøyet enkel tilgang til markedsgruppen i Bergen Pride, slik at de kan holde i – og løpende oppdatere – viktig informasjon som program og paradeoppsett. Importen av design fra Figma går også superlett, og det er enkelt å vedlikeholde.
OM BERGEN PRIDE
Givende samarbeid for et inkluderende arbeidsliv
Bergen Pride er den nest største Pride-festivalen i Norge som hvert år feirer kjærlighet, åpenhet og mangfold. Pride er en global bevegelse mot fordommer og diskriminering av LHBTI+ personer.
Festivalen varer i sju dager og bugner av ca 80 ulike kultur- og musikkinnslag, debatter og samtaler som skal bidra til å gjøre Norge til et enda mer åpent og inkluderende samfunn. 150 frivillige, 25 organisasjoner og Regnbuedagene i Bergen sørger for at festivalen gjennomføres, og hvert avsluttes den med en parade som vekker engasjement og glede i Bergen sentrum.
Gjennom samarbeidet får vi jobbe med noe som føles ekstra givende. I tillegg får vi i Knowit opplæring i hvordan vi skaper et mer inkluderende arbeidsliv.
Aleksander Tonheim, senior UX-designer
Knowit
Vil du vite hvordan vi kan hjelpe deg?
Ta kontakt så hører du fra oss!
Idun Storm
Salgsansvarlig
Knowit Norge