CASE
AVINOR
Flyplasshandel til nye høyder
Smart innsikt, spissede budskap og lokal tilpasning på digitale og fysiske flater, bidro til betydelig salgsvekst på flyplassene gjennom sommeren.
UTFORDRING
Øke handel i flyplassbutikker
Avinor drifter og utvikler 43 flyplasser i Norge. Hvert år håndterer de nesten 50 millioner passasjerer. Pengene disse reisende bruker på flyplassen bidrar til driften av alle Avinors flyplasser. Faktisk står inntekter fra butikker, restauranter og parkering for 50 % av alle inntekter. Derfor jobber vi tett med selskapet for å utvikle de kommersielle mulighetene på flyplassene – og ikke minst skape effektive kampanjer som for å øke antall kjøpere og størrelsen på deres handlekurv.
RESULTAT OG VERDI
Økt salg og engasjement blant reisende
Sommerkampanjen er Avinors mest effektive sesong for å øke omsetningen på flyplassene. I forbindelse med den store sommerutfarten utviklet Knowit en større kommersiell kampanje på landets største flyplasser. Under den nye paraplyen «Shop & fly» ble det utviklet en rekke ulike aktiviteter. Blant annet benyttet vi et over 30 filmelementer som ble tilpasset ulike terminaler og lokasjoner. Nettopp for å gjøre det å handle på flyplassen til en naturlig del av reisen. Gjennom konkret salgsmodellering ser vi at vi lyktes svært godt med å plassere riktig produkt og riktig produkt til riktig tid underveis i kundereisen, noe som beviselig førte til betydelig salgsøkning.
PROSESS
Fra idé til målrettet kampanje
Tidligere stod hver aktør på Avinors flyplasser for egen markedsføring og kampanjer. Dette ga et varierende uttrykk og begrenset mulighetene til å påvirke de reisende effektivt. For å styrke og profesjonalisere det kommersielle budskapet for alle samarbeidspartnerne, ønsket Avinor en kampanje som synliggjorde bredden og kvaliteten i flyplassens butikktilbud på en mer målrettet måte basert på et tydelig, felles konsept. Dette ga oss også mulighet til å jobbe mer effektiv med distribusjonen på alle tilgjengelige flater. Knowit er i denne sammenheng også Avinors mediebyrå.
Gjennom analyser og innsikt i reisendes handlemønstre, ble det utviklet spesifikke kampanjeuttak spisset mot ulike målgrupper. Kampanjen ble tilpasset både egne og kjøpte digitale utendørsflater, sosiale medier, samt digital tilstedeværelse på egne landingsider med SEO-optimalisering. Dette sikret at «alt henger sammen med alt» og at hver kanal ble benyttet på hensiktsmessig måte for å bidra til konkret salg.
LØSNING
Lokale, engasjerende kampanjeuttak
Knowit produserte et stort antall videoer og andre elementer som viste frem utvalget på flyplassene. Disse var alle skreddersydd de ulike terminalene, i utallige formater tilpasset alt fra store skjermer på flyplassene til sosiale medier med korte sekundlengder.
For sosiale medier laget vi lettbente kampanjevideoer i et lokalt tilpasset konsept: Reisende tok utfordringen med å finne det de trenger til når de plutselig ble bedt med på tur. Alltid for å vise frem det varierte utvalget på de ulike lufthavnene. På den måten understreket kampanjen at butikkene på flyplassen har bredde og alt man trenger for å reise hvor som helst i verden.
BEVISENE
Målbare resultater og høy synlighet
Målet med kampanjen var å øke bevisstheten blant reisende om shoppingmulighetene som finnes på de største flyplassene.
Målinger viste at kampanjen var en stor suksess. Videoene og annonsene med lokal forankring oppnådde spesielt høyt engasjement og klikkfrekvens. Kampanjen demonstrerte dermed at en tydelig, målrettet og lokalt tilpasset kampanje kan løfte salg til nye høyder.
Mona Hvattum
Salgsansvarlig
Knowit Norge