Gå til hovedinnhold
Til hjemmesiden til Knowit

VI BYGGER STERKE MERKEVARER FOR LANGVARIG VERDI

Få hjelp med søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering (SEO) handler om å gjøre innholdet på nettstedet ditt mest mulig tilgjengelig i relevante søkeresultater. Ved å optimalisere for Google og andre søkemotorer, vil du synes bedre, og få mer organisk trafikk inn til nettstedet ditt.

Hvordan synes best på Google?

I Norge er Google er den mest brukte søkemotoren med en markedsandel på 94%. Det er derfor ikke så rart at de fleste av oss bruker uttrykket "å google" når vi snakker om å søke etter noe. Visste du at 59% av oss googler før vi kjøper noe? Helt uavhengig om kjøpet gjøres på nett eller fysisk i butikk. 

Målet med SEO er å sikre seg plasseringer helt øverst i relevante søk på Google. 

Prinsippene for søkemotoroptimalisering gjelder for de fleste søkemotorer. Likevel er det Google sine retningslinjer og algoritmer som ofte er førende for arbeidet med søkemotoroptimalisering. Organisk synlighet handler likevel stadig mer om å tenke på søkbarhet uansett hvor du befinner deg på nett. I dag og i fremtiden vil søkeatferd endre seg fra tradisjonelle søk som Google og Bing, og videre til sosiale plattformer som YouTube, Tiktok, Reddit og generativ AI.

Hvordan vi jobber med SEO i Knowit

Å optimalisere for søk har et enorm mulighetsrom. Dette handler ikke bare om å møte dagens standarder for SEO, men også å forutse og tilpasse seg fremtidens digitale trender. I Knowit har vi SEO-spesialister innen alle hovedpilarene innen søkemotoroptimalisering: 

  • Teknisk SEO
    Grunnmuren som sørger for at nettstedet kan crawles, indekseres og rangere i Google.

  • On-page SEO
    Å optimalisere innholdet slik at både mennesker og crawlere enkelt kan forstå det.

  • Off-page SEO
    Alle elementene utenfor nettstedet som påvirker synlighet og rangering i søk.

Illustrasjon av de tre pilarene innen SEO. Teknisk, On-page og Off-page.

Kundene våre ønsker som regel en komplett statusanalyse med fokus på teknisk SEO. Denne analysen blir utgangspunkt for det videre strategiske arbeidet, og inneholder også helt konkrete tiltak for optimalisering. Målet er å øke merkevarekjennskap, autoritet og organisk synlighet.

Vi leverer også SEO-tjenester i mindre omfang, som eksempelvis søkeordsanalyse, On-page optimalisering eller innholdsproduksjon. Det blir også stadig mer vanlig å ta hensyn til Off-page SEO, som også involverer strategisk arbeid med sosiale medier og digitalt PR-arbeid.

Les om hvordan vi jobbet med SEO og organisk søk for Bertel O. Steen - Nordens største aktør innen salg og servicetjenester for person- og varebiler.

Få hjelp til SEO

I Knowit drar vi nytte av å ha flere fagfelt og spesialister under samme tak. Våre rådgivere er ofte involvert i store nettsideprosjekter allerede fra planleggingsstadiet, og videre på hele reisen frem til ferdig lansert produkt.

SEO er også en viktig faktor i digital markedsføring, og går hånd-i-hånd med annonsering i Google. Vi jobber derfor ofte i tverrfaglige team med digitale markedsførere, analytikere og utviklere.

Slik jobber vi med organisk synlighet

Det er mange måter å jobbe med søkemotoroptimalisering. Vi har kunnskap og kompetanse til å bistå i alt fra en enkel migrering av et nettsted, til større strategiprosjekter med lengre tidshorisont. Vi holder også kurs i SEO, med svært gode tilbakemeldinger fra tidligere deltakere.

Oversikt over våre SEO-tjenester:

  • Søkeordsanalyser

  • SEO-strategi

  • Evaluere nettstedets tekniske SEO

  • On-page optimalisering

  • Evaluere innhold etter rammeverket E-E-A-T

  • Analyse av Off-page SEO (Eksempelvis Google Business Profile og backlinks)

  • SEO og sosiale medier

  • Kurs og opplæring i SEO

  • Innholdsproduksjon

  • Rådgivning underveis i store nettsideprosjekter eller migrering

Bilde av tre Knowit-kolleger rundt et bord

Vi optimaliserer for mennesker

Tradisjonelt sett har søkemotoroptimalisering blitt sett på som nettopp det; å optimalisere for søkemotorer. Men det blir stadig viktigere å ta like stort hensyn til brukeren av nettstedet og selve søkeopplevelsen. SEO er nemlig mer enn en slavisk tilnærming til retningslinjer og tekniske justeringer, men også en måte å utforske og forstå hvordan man kan gjøre brukeropplevelsen enklere og bedre.

En av de positive ringvirkningene ved å optimalisere et nettsted for søkeopplevelser, er at det også vil ta hensyn til universell utforming (UU) og brukeropplevelse (UX-design). Med andre ord, innholdet blir enkelt å finne frem til og forstå, både mennesker og roboter. En vinn-vinn situasjon!

Fokuset vårt ligger på en balansert tilnærming til SEO - mens vi respekterer og følger Googles retningslinjer, har erfaring lært oss at ekte mestring ligger i å forstå brukers intensjon og å skape en verdifull, engasjerende brukeropplevelse. 

Vi optimaliserer for mennesker, ikke algoritmer!

Bilde av et kontorlandskap i Knowit

Oppdaterte SEO-spesialister

SEO-landskapet er dynamisk. Det som fungerte i går, kan være foreldet i morgen. Derfor holder vi oss kontinuerlig oppdatert på alt fra endringer i algoritmer og oppdateringer fra Google, til bærekraftige løsninger, tekniske krav og andre bransjenyheter.

Vi tror på transparente, målbare resultater, og våre SEO-prosesser involverer alltid kontinuerlig analyse, tilbakemelding og justering. 

Våre SEO-rådgivere er spesialister i faget - det være seg teknisk, innhold, on-page eller off-page. På denne måten har vi alle de spydspisser vi trenger innenfor samme byrå, og kjenner verdien av hverandres ekspertise i ulike prosjekter.

Vil du vite hvordan vi kan hjelpe deg?

Ta kontakt så hører du fra oss!

Mona Hvattum

Salgsansvarlig

Knowit Norge